Τετάρτη, 10 Φεβρουαρίου 2016

Ελληνικό epic fail: Σύγκριση Διεθνών Αεροδρομίων Αθηνών – Κωνσταντινούπολης.

Τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε; Αυτό θα αναρωτηθεί κάποιος όταν δει πως έχει «μανατζάρει» ο τουρκικό κράτος το Διεθνές Αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης Κεμάλ Ατατούρκ (IST) συγκριτικά με το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος (ΑΤΗ).

Το πλαίσιο

Το Ελευθέριος Βενιζέλος κατασκευάστηκε με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η σύμβαση κατασκευής υπογράφτηκε το 1995 και προέβλεπε κατασκευή αεροδρομίου 2 διαδρόμων ταυτόχρονης χρήσης. Το μάνατζμεντ και η επικαρπία του αεροδρομίου παραχωρήθηκε για 30 χρόνια στην Hochtief που το κατασκεύασε.

Σήμερα το Ελευθέριος Βενιζέλος διοικείται και λειτουργεί ως εταιρεία του ιδιωτικού τομέα, με το Ελληνικό Δημόσιο να κατέχει το 55% των μετοχών και το υπόλοιπο 45% να βρίσκεται στην κατοχή ιδιωτών. Κατόπιν πιέσεων του Ελληνικού Δημόσιου (κατηγορίες για αποικιοκρατικές συμβάσεις κτλ) μειώθηκε η χρονική διάρκεια της επικαρπίας των ιδιωτών στο αεροδρόμιο συμπαρασύρωντας προς τα πάνω τις ταρίφες χρέωσης του αεροδρομίου προς τις αεροπορικές εταιρείες.

Δεν θα ασχοληθώ στο αν «ξεπουλήθηκε» στην Hochtief με αποικιοκρατικό τρόπο το αεροδρόμιο. Θα ήθελα να σταθώ στο πως αφέθηκε μια ανταγωνίστρια χώρα όπως η Τουρκία να κάνει τον δικό της διεθνή αερολιμένα συγκοινωνιακό κόμβο.

Το Κεμάλ Ατατούρκ άρχισε να κατασκευάζεται το 1997 και σοφά αποφασίστηκε να διαθέτει 3 αεροδιαδρόμους με προφανή τα τεράστια οφέλη από την διαχείριση της κυκλοφορίας. Εδώ να σημειωθεί ότι ο αρχικός σχεδιασμός του Βενιζέλος προέβλεπε 4 διαδρόμους ωστόσο λόγω αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών, φορέων, κομμάτων της προόδου, οικολόγων κτλ αποφασίστηκε να περιοριστεί το μέγεθός του.

Η εικόνα σήμερα

Το flightradar24.com είναι ένα site όπου κάποιος μπορεί να παρακολουθεί live όλες τις εμπορικές πτήσεις ανά τον κόσμο. Αν κάποιος εστιάσει τα αεροδρόμια Αθηνών και Κωνσταντινούπολης θα δει επί μονίμου βάσεως την παρακάτω εικόνα


Στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης η κίνηση είναι πολλαπλάσια αυτής της Αθήνας με πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείας να το προτιμούν είτε ως κόμβο, είτε ως στάση. Στην Κωνσταντινούπολη παρατηρούνται ανά πάσα στιγμή δεκάδες πτήσεις, είτε εισερχόμενες είτε εξερχόμενες ενώ στην Αθήνα οι πτήσεις είναι συγκριτικά πολύ λιγότερες.

Ένας σημαντικός λόγος που συμβαίνει αυτό, πέραν του μεγέθους, είναι οι χρεώσεις των 2 αεροδρομίων στις αεροπορικές εταιρείες που τα χρησιμοποιούν

Οι χρεώσεις

Τα έσοδα των αεροδρόμιων προέρχονται από διάφορους τρόπους. Υπάρχουν χρεώσεις για κάθε προσγείωση, απογείωση αλλά και για πόσα χρόνο ένα αεροσκάφος παραμένει στο αεροδρόμιο και κάνει χρήση των εγκαταστάσεων του Συνήθως οι χρεώσεις στα αεροσκάφη γίνονται με € ανά Maximum Take Off Weight (MTOW). Επιπλέον υπάρχουν και άλλα commissions όπως για παράδειγμα ανά επιβάτη.

Ας πάρουμε για λόγους σύγκρισης ένα Boeing 737 που έχει 70 MTOW.
Οι χρεώσεις του Βενιζέλος βρίσκονται εδώ ενώ του Ατατούρκ εδώ

Κόστος προσγείωσης (€ x MTOW)
Βενιζέλος: 8,21€*70 = 575 €.
Ατατούρκ: 7.14€*70 = 500 €.

Εδώ όμως έρχεται το τουρκικό αεροδρόμιο και λέει στις αεροπορικές εταιρίες ότι μπορούν να χρησιμοποιούν με την ίδια ταρίφα όλα τα διεθνή αεροδρόμια της χώρας και επιπλέον ότι όσες περισσότερες φορές προσγειώνονται στα διεθνή αεροδρόμια της Τουρκίας τόσο θα λαμβάνουν μια έκπτωση επί της αρχικής ταρίφας.


Δηλαδή όχι μόνο χρεώνουν έτσι και αλλιώς λιγότερα, αλλά δίνουν κίνητρο στις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν τα βασικά αεροδρόμια της χώρας, μεγαλύτερο και σημαντικότερο των οποίων είναι το Ατατούρκ.

Συνεπώς με 2.001 προσγειώσεις / έτος σε όλα τα Διεθνή τουρκικά αεροδρόμια, μια αεροπορική εταιρεία θα πληρώσει για ένα αεροσκάφος που προσγειώνεται:
Βενιζέλος: 8,21€*70 = 575 €.
Ατατούρκ: 6.21€*70 = 435 €.
Αυτό σημαίνει 32% φθηνότερα σε σχέση με το Βενιζέλος.

Φυσικά η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη στην στάθμευση των αεροσκαφών.

Για παράδειγμα μια δίωρη στάθμευση στην Κωνσταντινούπολη είναι δωρεάν ενώ στην Αθήνα 1,5 ώρα κοστίζει στο συγκεκριμένο παράδειγμα του Boeing 2.12€ * 70 = 148,4

Από εκεί και πέρα μια 24ωρη στάθμευση κοστίζει
Βενιζέλος: 181 €.
Ατατούρκ: 52,8 €.

Ίδια κατάσταση στην χρέωση γεφυρών επιβίβασης (116€ έναντι 87€) και κοκ.

Όλοι μπορούν να διαπιστώσουν γιατί οι αεροπορικές εταιρείες διαλέγουν το Διεθνές Αεροδρόμιο Ατατούρκ ως hub κομίζοντας τεράστια οικονομικά και άλλα οφέλη στην Τουρκία: Δεν είναι μόνο πολύ μεγαλύτερο αλλά και πολύ φθηνότερο.

Σε αντιδιαστολή, το Ελευθέριος Βενιζέλος έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα και δεν έχει την κίνηση που θα μπορούσε να έχει αν οι έλληνες πολιτικοί έκαναν σωστά την δουλειά τους.

Κόστος εισόδου στο FIR

Φυσικά τα οφέλη για την χώρα της οποίας οι πολιτικοί έκαναν σωστές κινήσεις, της Τουρκίας δηλαδή δεν σταματούν εδώ. Κάθε φορά που ένα αεροσκάφος διασχίζει το FIR μιας χώρας πληρώνει στην χώρα τα λεγόμενα «air navigation charges». Αυτά σύμφωνα με την eurocontrol υπολογίζονται βάσει διαφόρων παραμέτρων όπως η απόσταση που διένυσε εντός του FIR, το μέγεθος του αεροσκάφους πολλαπλασιαζόμενα με μια ταρίφα που διαφέρει απο χώρα σε χώρα.

Είναι προφανές ότι όσες περισσότερες αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν το FIR μιας χώρας τόσο αυξάνουν τα έσοδα της από τα εν λόγω charges. Καλώς μαντεύεις ότι και εδώ οι Τούρκοι έχουν φθηνότερη ταρίφα απο την Ελλάδα με αποτέλεσμα σε συνδυασμό με μεγαλύτερο και φθηνότερο αεροδρόμιο να την εισέρχονται στα FIR Κωνσταντινούπολης και Άγκυρας πολλαπλάσια αεροσκάφη

 Εάν ανατρέξουμε λοιπόν ξανά στο flightradar24.com θα διαπιστώσουμε ξανά τον συνωστισμό που επικρατεί πάνω από το Τουρκικό FIR.

Δεν είναι μετά να αναρωτιέσαι «τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε»;

IL

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Δεν γίνονται δεκτά υβριστικά μηνύματα

Συνολικές προβολές σελίδας